Odpowiedzialność klimatyczna: czas przejścia od deklaracji do akcji?
Rok 2023 będzie tym, w którym osiągnięty może zostać moment przełomowy w działaniach na rzecz środowiska prowadzonych przez globalny biznes. Wedle prognoz amerykańskiego Institute for Management Development, będzie to moment, w którym wiele firm przejdzie od etapu deklarowania chęci zredukowania swojego wpływu na środowiska do podjęcia realnych, efektywnych działań w tym kierunku. Oczywiście, wiele firm już od dawna ma świadomość negatywnego wpływu człowieka na klimat i od lat podejmuje działania mające na celu zredukowanie negatywnego wpływu procesów produkcyjnych i logistycznych – mamy to szczęście, że w ich gronie znajdują się wszyscy klienci Tabasco.
Oto kilka przykładów działań i regulacji wprowadzanych przez naszych klientów, których celem jest minimalizowanie wpływu na środowisko naturalne.
Belkin
Firma podjęła decyzję o produkowaniu obudów swoich produktów z materiałów PCR (Post-Consumer Recycled, pochodzących z recyklingu odpadów) zaś opakowań – bez wykorzystywania plastiku. Dzięki temu Belkin przyczynia się do redukowania ilości śmieci zalegających na wysypiskach i ograniczył wykorzystanie tzw. dziewiczego plastiku (tzn. nowo wytworzonego z myślą o produkcji). Sama ta decyzja pozwoliła ograniczyć emisję CO2 o nawet 67%, co (wedle danych z maja 2022) przełożyło się na ograniczenie emisji o 7000 ton. Wysiłki firmy zostały docenione przez organizację Business Intelligence Group, która w ubiegłym roku nagrodziła Belkina nagrodą „2022 Sustainability Award”
Warto dodać, że na opakowaniach produktów firmy umieszczone są wyraźne oznaczania, potwierdzające, że są one produkowane z przetworzonych surowców – co pozwala klientom świadomie wybrać produkt, którego wpływ na środowisko jest zredukowany. Oczywiście, przy zachowaniu tej samej jakości, niezawodności i świetnego wzornictwa.
Thule
Dla szwedzkiej marki kwestie odpowiedzialności klimatycznej i ograniczenia wpływu na środowisko są absolutnie priorytetowe. Dokłada ona starań, by procesy produkcyjne były zawsze wydajne i przyjazne dla klimatu, a miejsce pracy pozwalało pracownikom czuć się pozytywnie i bezpiecznie.
Wpływ fabryk Thule na klimat wynika przede wszystkim z korzystania z energii w celu ogrzewania, wentylacji, chłodzenia i podczas procesu produkcyjnego – dlatego też firma podjęła działania, których celem jest ograniczenie zużycia energii i zwiększenie wykorzystania energii odnawialnej (docelowo – do 100%). Świetnym przykładem jest np. wykorzystanie w obiekcie produkcyjnym w stanie Connecticut w USA paneli solarnych, które pokrywają około 25% zapotrzebowania na energię elektryczną. Z kolei w zakładzie montażowo-produkcyjnym w Hillerstorp w Szwecji energia odnawialna wykorzystywana jest w ogrzewaniu i jako źródło elektryczności.
Thule aktywnie działa także w strukturach organizacji które podejmują inicjatywy na rzecz zwiększenia równowagi i zapewnienia pozytywnego rozwoju branży sportowej i outdoorowej – firma jest uczestnikiem programu bluesign® (program certyfikacji zrównoważonej produkcji tekstylnej – jego celem tego programu jest eliminacja szkodliwych substancji i realizacja wysokich standardów przyjaznej dla, i bezpiecznej produkcji) oraz wykluczenia szkodliwych substancji z produkcji), a także członkiem organizacji The Conservation Alliance, , European Outdoor Conservation Association, Leave No Trace, Outdoor Foundation, Mistra oraz UN Global Compact.
Western Digital
Całą gamę działań na rzecz klimatu podejmuje również firma Western Digital – zarówno poprzez optymalizację swoich procesów produkcyjnych i logistycznych, jak i poprzez tworzenie programów motywujących klientów do odpowiedzialnego recyklingowania zużytego sprzętu.
Świetnym przykładem jest tu prowadzony we współpracy z organizacją USMe program Easy Recycle, którego celem jest zagwarantowanie, że produkty firmy po zakończeniu użytkowania nie trafią na wysypiska śmieci, lecz zostaną poddane efektywnemu recyklingowi. W ramach programy stworzono narzędzie, dzięki któremu właściciel zużytego urządzenia w prosty sposób może zamówić jego odbiór i dostarczenie bezpośrednio do centrum recyklingu. Zachętą do takiego odpowiedzialnego działania jest automatycznie generowany kupon rabatowy na kolejne zakupy w firmowym sklepie Western Digital.
Warto dodać, że w pierwszych dwóch latach od momentu uruchomienia programu recyklingowi poddano ponad 26 tys. dysków (łącznie ponad 11 ton odpadów elektronicznych).
Oczywiście, na tym działania Western Digital się nie kończą – firma używa materiałów z recyklingu do produkcji wielu swoich popularnych produktów np. SanDisk Ultra Eco-USB, WD_BLACK P50 Game Drive, My Passport SSD czy SanDisk Extreme Pro Portable SSD. Ciekawym i efektywnym pomysłem jest ograniczenie zużycia energii przez dyski HDD – Western Digital szacuje, że zmiany wprowadzone do ich architektury pozwalają globalnie zaoszczędzić nawet 300,000 MWh. Firma przeprojektowała również w ostatnich latach opakowania swoich produktów – tak, by wykorzystywać do ich produkcji minimalną ilość materiałów (co pozwoliło zachować nawet 12 000 drzew).
Oczywiście, powyższe inicjatywy to wyłącznie wybrane inicjatywy podejmowane przez naszych klientów – szczegółowe informacje o działania na rzecz klimatu naszych klientów znaleźć można na stronach internetowych Belkin, Thule oraz Western Digital.